Topstart voor eBox in gemeente Sint-Gillis

Het is officieel: woensdag 12 juni was de gemeente Sint-Gillis het eerste Brusselse bestuur dat brieven verzond via eBox. Dankzij deze elektronische federale mailbox kunnen burgers voortaan alle overheidsdocumenten in één virtuele ruimte ontvangen.

Sint-Gillis gaf het de startschot van eBox met een symbolisch moment: de sleutelfiguren die hebben bijgedragen tot de realisatie van het project (Charles Picqué, burgemeester van de gemeente, Willem Stevens, schepen van administratieve vereenvoudiging, en Philippe De Backer, minister van de Digitale Agenda), verzamelden om samen de eerste brieven te versturen via eBox.


 

Pionier Sint-Gillis

Een heel tevreden Charles Picqué beet de spits af: "Wij zijn erg trots om vandaag te kunnen zeggen dat de gemeente Sint-Gillis een pionier is (in Brussel en Wallonië), niet alleen bij de lancering van de eBox, maar ook in het proces van administratieve vereenvoudiging dat sinds 2016 aan de gang is."

Binnenkort zullen andere gemeenten zich bij Sint-Gillis aansluiten en ook de eBox in gebruik nemen. "De andere gemeenten hebben niet op ons gewacht om dit alles te implementeren, maar het klopt dat wij als eerste aan dit lange proces begonnen zijn," voegt de burgemeester toe.



 

eBox, schakel in de keten

"Vandaag beleven we een hoogtepunt voor de digitalisering van het land!" stelde minister De Backer trots. "De eBox is een belangrijke etappe, maar het is slechts een schakel in de keten, een eerste stap om aan de digitale verwachtingen van de burgers te voldoen. In de toekomst zullen verdere moderniseringen, zoals de elektronische handtekening of elektronische archivering, moeten worden doorgevoerd."

Voltooiing van 3 jaar werken

Schepen Willem Stevens ging concreter in op het thema: "De eBox is het resultaat van drie jaar hard werken, maar het is nog maar één jaar geleden dat de eBox daadwerkelijk in gebruik werd genomen. Vanaf nu kunnen er via dit kanaal heel wat brieven naar de burgers worden verstuurd. Dat zal de gemeente Sint-Gillis in staat stellen om efficiënter te werken, minder papier te produceren, de procedures te vereenvoudigen, ... "

Voorlopig hebben de beschikbare brieven bijvoorbeeld betrekking op stedenbouwkundige vergunningen, gemeentelijke kinderdagverblijven, administratieve boetes of geboorteakten. In een volgende fase zullen er ook andere 'complexere' documenten, zoals aangetekende zendingen, kunnen worden verzonden. Voor degenen die bang zijn om niet overweg te kunnen met dit nieuwe instrument of die er gewoon meer over willen weten, heeft de gemeente plannen om infosessies te organiseren voor de verschillende doelgroepen.

Een initiatief dat eindelijk zichtbaar wordt en dat Brulocalis uiteraard verheugt, aangezien wij al enkele jaren samenwerken met het agentschap voor administratieve vereenvoudiging Easybrussels om dit project te promoten bij de Brusselse lokale besturen.

« Terug
Publicatiedatum
20-06-2019
Algemene voorwaarden | RSS | Nuttige links